Kära prenumerant på tidningen Affärsresenären, vill du bli lurad?

paminnelse

Har jag missat något?

Kära prenumerant på tidningen Affärsresenären. För en tid sedan skickade vi en
betalningsavi för den prenumeration du beställt. Enligt våra noteringar är den
ännu inte betald. Kanske har betalningsavin förkommit? I så fall får du här en
ny, och vi ber dig betala snarast för att undvika avbrott i prenumerationen.
Önskar du betala på annat sätt, uppge alltid kundnummer. Har du redan betalt
prenumerationsavgiften, ber vi om överseende med den här påminnelsen.

Hur reagerar du när du får en påminnelse? Eller får du aldrig nån? Tur för dig. Själv så fick jag en påminnelse igår från Affärsresenären och min första tanke var att jag kanske hade missat betala något.

Eftersom jag blev osäker, slog jag en signal till kundservice och frågade. Jo, jag har fått tidningen gratis tidigare (för ett år sedan), men nu kostar det att prenumerera. Fick även veta att jag inte var tvungen att betala/prenumerera eftersom jag inte beställt någon prenumeration (!).

Vilken tur för mig! Jag hade inte glömt att betala. Jag är bara utsatt för ett försök som går ut på att Daniel Golabiewski, chefredaktör på Affärsresenären, skriver under ett brev som ser ut att vara något det inte är i avsikt att jag ska TRO att jag måste/ska/borde betala in 299 kr.

Summa summarum

Borde inte texten varit annorlunda skriven, med en tydligare formulering som klart och tydligt visar att det är frågan om ett erbjudande och inte en påminnelse?

Vad tycker du? Jag tycker ärlighet är viktigt. Det gäller i allt. Lura mig inte att tro att något är sant. Fallet blir så stort då.