Varför är det så svårt för arrangörer att marknadsföra sig så att vi som har dålig koll slipper missa alla roliga event?

I morgon är det disruptive change i Stockholm. Kommer jag att gå? Tyvärr inte. Programmet verkar riktigt intressant, eller vad sägs om:

“På Disruptive Change ger en fantastisk samling talare sin bild över hur sociala medier, crowdsourcing och den digitala ekonomin förändrar sätten vi sköter, organiserar och kommunicerar våra företag och organisationer – och inte minst hur vi planerar för framtiden.”

Hela programmet finns att läsa på Disruptive Media. För mig är det spot on. Jag vill gå och lyssna på nya trender och samtidigt träffa en massa intressanta och trevliga människor.

Problemet är att jag hade ingen aning om att eventet är imorgon. Fick veta det någon gång i slutet av förra veckan. Dålig koll kanske ni tänker nu? Så är det såklart, men är det bara jag som upptäcker saker för sent? Eller finns det fler som hör talas om ett intressant event och tänker – åh, varför visste jag inte om det tidigare? Min poäng är att det borde vara enklare att hålla koll på årets alla roliga event. När jag tänkte på det igår kom jag på tre saker som behöver bli bättre för att det ska bli lättare att gå på det man vill, när man vill:

1. En arrangör som marknadsför sig på ett sätt som gör att jag, om jag är i målgrupen, inte kan missa att ett fantastiskt event ska ske om ex 3-6 månader. Gör man sin hemläxa som leverantör ska inte målgruppen missa vad som är på G. Bättre marknadsföring helt enkelt.

2. En eventkalender/tjänst där jag kan välja vilka vilka områden som intresserar mig och sedan bli inbjuden och påmind vid olika tidpunkter. Exempelvis så gillar jag saker som rör Internet, kommunikation, PR, marknadsföring, trender o ledarskap. Tjänsten kunde exempelvis ha en funktion där man kan bocka för ämneskategorier, ort, kostnad och lite andra saker som spelar in när man ska planera vilka event man vill gå på. Det skulle ge oss en översikt som underlättar planeringen.

3. Det sista som behöver bli bättre är jag själv. Allt är mitt eget ansvar. Måste helt enkelt lägga mer tid på att planera vad jag vill göra och när det finns möjligheter att göra det under året.

Dela gärna med dig av dina tankar. Extra plus för smarta knep som hjälper oss virrpannor att få bättre koll.

Photo: Creative Commons By Buglugs

6 thoughts on “Varför är det så svårt för arrangörer att marknadsföra sig så att vi som har dålig koll slipper missa alla roliga event?

  1. Jag tycker jag missar saker stup i kvarten. Lite irriterande att roliga event lyckas smita förbi hur lätt som helst. Du kan väl återkoppla med hur Plancast fungerar?

  2. Jag vill gärna addera ett par saker till eventkalendern.

    1. Det svåraste som finns är att få in material till kalendrar, nyhetsbrev, tidningar eller vad det nu kan vara. Några levererar alltid, andra ibland men många bara efter tjat. Det vet alla som sysslat med information. Punkt ett är därför att lågga fokus på att underlätta och ge mervärde för dem som faktiskt vill sprida sin information och inte öda energi på de andra. Därför bör en eventkalender vara som en webbsida man lätt kan lägga till sin egen webbplats. Det bör gå byta mellan några designmallar för den okunnige medan den som kan lätt ska kunna skapa ett eget stylesheet. Beroende av verksamhet ska man kunna välja vilka uppgifter man vill ha med. Det skiljer ju mellan ett studieförbunds föredragskvällar och ett större event. Då skapar vi alltså nytta för dem som är motiverade och samlar deras data i en gemensam databas som kan sökas både efter intressen men också efter t ex ort. Ensam på ett hotell i Örebro ikväll – kolla om det spelas jazz nå’nstans.

    2. Såväl plats som evenemang som personer ska kodas som microdata eller RDFa eller vad som nu kan vara den bästa semantiska kodningen. Det ger kalendern en framtid och gör arrangörernas data åtkomligt via sökmotorer så att man inte behöver navigera till den där kalendersiten, vad den nu hette. Självklart får inget inträffa som inte har en adress, dvs geokoordinater. På så sätt skulle alla kommuners evenemangskalendrar kunna samlas i systemet och filtrerade resultat visas på deras webbplatser.

    Kunde jag koda skulle jag byggt den för länge sedan. Behovet är stort, det finns inget liknande. Läge för ett open sourceprojekt, kanske?

Leave a Reply to Jonas Larsson Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.